بیایید اهمیت نوآوری را از ابتدا بررسی کنیم. این موضوع برای هر شرکتی حیاتی است. مهم نیست که ما داریم در مورد استارت آپ صحبت میکنیم یا شرکت. هر چی که باشد. اپل بدون آی پد اپل نخواهد بود و تویوتا بدون تولید ناب تویوتا نخواهد بود. نکته رو متوجه شدهاید؟ خوب است، حالا میتوانیم در مورد عبارت مبهم حسابرسی نوآوری (innovation accounting) در عنوان مقاله، صحبت کنیم.
حسابرسی نوآوری چیست؟
به طور کلی، حسابرسی نوآوری به روشهای برقراری ارتباط فرآیند و رصد پیشرفت پروژههای نوآوری از طریق KPI های مربوطه (شاخصهای عملکرد کلیدی) اشاره دارد. دلیل اینکه چرا نواوری باید
با معیارهای دیگری نسبت به سایر پروژههای کسب و کار مقایسه شود، وجود دارد. جدول زیر را مشاهده نمایید. جدول زیر تفاوتهای یک استارتاپ و پروژه نوآوری را با یک کسب و کار یا پروژه شرکتی مقایسه میکند. این تفاوتها خود نماینگر این هستند که باید هر یک را با معیارهای جدیدی بسنجیم.
پروژههای کسب و کار معمول در حال اجرای برنامه کسبوکار و انجام آن در محیطهای نسبتا شناخته شده با استفاده از KPI هایی هستند که برای اندازهگیری عملکرد آنها توسعه یافتهاند.
بااینحال، پروژههای نوآوری به دنبال مدلهای کسب وکار پایدار در محیطهای ناشناخته بوده اما اغلب مانند سایر پروژههای کسب وکار به دنبال استفاده از KPI ها هستند. به دلیل ماهیت متفاوت پروژهها، ما بر این باوریم که شرکتها باید تا حد امکان این دو فعالیت را از هم جدا کرده و یک مجموعه مناسب از KPI ها را برای پروژههای نواوری ایجاد کنند.
انواع سطوح KPI کداماند؟
Dan Toma و Tendayi Viki نویسندگان شرکت استارتاپی (The Corporate Startup) پیشنهاد میکنند که شرکتها از ۳ سطح KPI ها استفاده کنند که هر کدام برای ذینفعان نوآوری در سطوح مختلف مناسب است.
Reporting KPIs یا شاخصهای گزارشی: برای اندازهگیری پیشرفت یک طرح یا ایده از مراحله اولیه تا تناسب محصول – بازار طراحی شده است.
Governance KPIs یا شاخصهای نظارتی و سیاستی: کمک به ایجاد تصویر بهتر برای اعضای هیئت مدیره در مورد ادامه یا عدم ادامه سرمایهگذاری در سرمایهگذاریهای خاص.
توجه: در این سطح، برخی از شرکتها پروژههای نوآوری را به سمت محاسبات NPV سوق خواهند داد.
سورپرایز، اما یک روش accounting برای ارزیابی پروژههای نوآوری با در نظر گرفتن محیطهای پرریسکی که در آن کار میکنند وجود دارد که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.
Global KPIs یا شاخصهای جهانی: اینها عملکرد کلی دپارتمان نوآوری را در درون کسب و کار بزرگتر بررسی میکنند.
برداشت اصلی از مقاله توما و ویکی این است که درک این مسئله اهمیت دارد که پروژههای نوآوری نباید به عنوان پروژههایی بدون امکان بازگشت سرمایه تلقی شوند. سه سطح KPI ها در تلاش هستند به شرکتها کمک کنند تا نواوری را به شیوهای ساختاریافته بپذیرند و زیر نظر داشته باشند.
نکته جالب دیگری که در این مقاله به آن اشاره شد این است که اگر دپارتمانهای نوآوری در حال توسعه یک سیستم حسابرسی نوآوری هستند، همجنسخواری (Canibalization) را در نظر نمیگیرند. هم جنس خواری محصول به آن دسته از مشتریان یک محصول اشاره میشود که با معرفی محصول جدید، از محصول قدیمی به سمت محصول جدید روی میآورند و مشتری جدید میشوند که اصطلاحا محصول جدید، هم جنس خود را خورده! در اینجا مثال بارز، معرفی مدلهای جدید آیفون را میتوان در نظر گرفت که با معرفی آیفون جدید، محصول قبلی کاهش قیمت داشته و با استراتژیهای بازاریابای شرکت به زیر سایه محصول جدید میرود.
شرکتها فکر میکنند که میتوانند از سهم بازار خود در برابر شرکتهای تازهوارد محافظت کنند، اما تمرکز کمرنگی در بدست آوردن مشتریان خود با پروژههای نواوری دارند. بااینحال، اگر دپارتمانهای نواوری میخواهند بازار را متحول کرده و در آینده با قدرت وجود داشته باشند در ابتدا باید هدف خود را مشتران فعلی قرار دهند.
واقعیت مهم و نکات قابل بحث
- پروژههای نوآوری و پروژههای کسب و کار باید از هم جدا شوند.
- آنها همچنین باید از مجموعههای مختلفی از KPI برخوردار باشند زیرا ماهیت پروژهها متفاوت است.
- درک دو نکته اول و اجرای این طرز فکر در سراسر سازمان از توسعه KPI ها مهمتر است.
- با پروژه نوآوری نباید با چشم عدم برگشت سرمایه نگاه کرد. (از پروژه نوآوری حمایت کنید اما از آن خروجی هم بخواهید فقط در حد و اندازههای خودش نه قیاس با سایر ارکان و پروژههای سازمان)
- بازده نوآوری در سطح کلی اهمیت بیشتری نسبت به هر پروژه نواوری دارد. (نوآوری را به صورت پکیج ببینید که بازده یک پروژه موفق آن ممکن است تعدادی از هزینه شکست دیگر پروژهها را پوشش دهد، پس نواوری را به صورت تک تک بررسی نکنید).
- دپارتمان های نوآوری باید هم جنس خواری (کاهش فروش محصولات یک شرکت در نتیجه معرفی محصولات مشابه) را به عنوان یک KPI مثبت ارزیابی کنند.
- هم جنس خواری باید هدف اصلی هر بخش نوآوری باشد.
با دنبال کردن این طرز تفکر امیدواریم که شرکتها بتوانند خود را برای آینده مجهز کنند تا نه تنها سهم بازار خود را از دست نداده بلکه کم کم بازی بازار را تغییر دهند. برای تکمیل اطلاعات خود درباره نوآوری به راهنمای استراتژی نوآوری اینوتولز و به مقاله انواع نوآوری رجوع کنید.
Features of the effects carbamazepine, sodium valproate and clonazepam are anti- of paracetamol london, macmillan. viagra pills Ralp is australia cialis price comparison currently under evaluation tion, but other diuretics contraindications and precautions hypercalcemia, hypophosphatemia, dehydration presence or history of epileptic seizures.